Termékek Menü
0

Fejlődni csak boldogan!

„Ha aszerint nézel valakit, például egy gyereket, amilyen ő most, a jelen pillanatban, azzal megakasztod a fejlődésének útját. Ha azonban aszerint nézel rá, hogy mivé lehetne, akkor segíted őt a fejlődésben.” – Johann Wolfgang von Goethe

A gyermekkori fejlesztés nemcsak szakmai – pedagógiai, pszichológiai -, de szülői szempontból is megosztó téma. Egyes szakértők szerint a fejlesztés igenis szükséges, hiszen, ha tisztában vagyunk azzal, hogy mely képességekben teljesít kevésbé jól óvódáskorú gyermekünk, akkor az adott területnek fokozott figyelmet szentelve képesek lehetünk felzárkóztatni őt, hozzásegítve abban, hogy iskolaéretté váljon. Márpedig mindannyiunk érdeke, hogy a mi gyerekünk képes legyen lépést tartani a többiekkel, ugyanis a szülők rémálmaiban fordulhat elő az a gondolat, hogy a gyerek esetleg „lemaradhat”.

A másik nézőpont kiválóan érzékeltethető Vekerdi Tamás gondolatával, mely szerint az iskolaérettség nem olyasvalami, amire forszírozzuk a gyereket, hanem a gyerek megérik az iskolára, mint az alma a fán. Magától. Ne késztessük őt olyasmire, amire még nincs kész. Ne találjuk ki helyette mi, hogy merre van a fejlődés helyes iránya, azzal, hogy olyan dolgok felé terelgetjük, amikkel kapcsolatban MI úgy gondoljuk, hogy már itt van az ideje. Egy egészséges fejlődésű gyermeket nem kell a fejlődésében terelgetni.

Hol van tehát az igazság?

Tény, hogy a „túlfejlesztés” nemhogy hasznos, de sokkal inkább kártékony lehet egy kisgyermek számára. A szülők mindig a legjobbat akarják gyermekeiknek. Azt szeretnék, hogy boldog, elégedett és sikeres felnőttek váljanak belőlük. Legjobb tudásuk és szándékuk szerint igyekeznek felvértezni őket azzal a tudással, ami a boldogulásukhoz szükséges. Mit akar egy szülő? Jó szülő akar lenni (különösen igaz ez akkor, ha ő a saját szülei módszereiben és viselkedésében felnőttként számtalan kivetnivalót talált).

Ráadásul szülőként rendkívül nehéz megállapítanunk kellő hozzáértés hiányában, hogy a gyermek aktuális életkorában az egészséges fejlődést tekintve hol „kellene” tartania. Gyakran előfordul, hogy a saját gondolatmenetünk és logikánk szerint igyekszünk megmagyarázni nekik valamit olyan megközelítésből, aminek a megértésére a meglévő fogalmi- és logikai keretrendszere alapján még nem képes, ha pedig erre a „hiányosságra” még fel is hívjuk a figyelmét, akkor szorongást is okozhatunk benne, holott a szándékunk nyilvánvalóan nem ez.

Érdemes arra figyelnünk, hogy az erőltetett fejlesztés helyett az örömteli játék élményét biztosítsuk számára! A legfontosabb, hogy szabadon, boldogan játszhasson, tanulhasson, irányított játék helyett játékos tanulással. A szakmai megalapozottság a Kidsfocus játékainál adott, szülőként a feladat már csak az, hogy a gyermek életkorának megfelelő játékot válasszuk, a többit bízzuk gyermekünkre!

A legfontosabb mindannyiunk számára az, hogy a gyerek boldog legyen, önfeledt és szabad, vagyis, hogy igazán gyerek lehessen.

Szerző: Czopkó Nóra